Krestania
(textova verzia)

Maria, Jezisova matka

Co uci Biblia
Maria, Jezisova matka
 

Maria, Jezisova matka

Biblia je historickou knihou. Sucasne s tym, ze zjavuje pravdu, zaznamenava udalosti v zivote ludi, ktori skutocne zili. Maria, Jezisova matka, je jednou z nich. Niet pochyb o tom, ze Maria bola vyznamnou postavou v historii a tiez v Bozom plane ohladom vecnosti. Je vsak potrebne, aby sme studovali a skumali veci, ktore sa v sucasnosti ucia a veria o Marii. Nasim cielom je ozrejmit si fakty a oddelit ich od predstav. Motivuje nas k tomu nielen nasa laska k pravde, ale mozeme sa tiez duchovne posilnit pri poznavani skutkov, ktore Maria vykonala.

Ako najst fakty o Marii

V sucasnosti existuje mnozstvo knih s vymyslenym obsahom (tzv. fikcia). V pripade Marie (ale tiez ktorejkolvek inej biblickej osoby alebo temy) nemame teraz o tieto knihy zaujem. Ktokolvek moze napisat vymysleny pribeh o niekom, kto sa volal Maria, avsak existuje len jedna, historicky pravdiva Maria. Je to ta Maria, o ktorej chceme co najviac vediet. Musime si vsak polozit otazku: "Kam sa mame obratit, aby sme ziskali pravdivu informaciu o Marii?" Ak suhlasime s tym, ze Biblia je Bozim slovom, potom musime tiez suhlasit s tym, ze by sme mali zacat nase studium o Marii tym, ze si o nej precitame v Biblii.

Pribeh Mariinho zivota, tak ako je zaznamenany v Biblii, je vcelku jednoduchy. Nielenze existuje o nej relativne menej versov, nez by sa dalo ocakavat, ale je tu aj ta skutocnost, ze to, co pozname, nam poskytuje malo detailov o jej zivote. Navrhujeme, aby ste si rezervovali isty cas, otvorili si Vasu Bibliu a precitali si vsetky nasledujuce verse:

Matus 1. a 2. kapitola, Matus 12:46-50, Matus 13:54-56, Marek 3:31-35, Marek 3:31-35, Marek 6:3, Lukas 1. a 2. kapitola, Lukas 8:19-21, Jan 2:1-12, Jan 6:42, Jan 19:25-27, Skutky 1:14. V Lukasovi 11:27-28 je nepriamy odkaz na Mariu.

Ak ste si precitali tieto verse, precitali ste v podstate vsetko, co hovori Novy zakon o Marii, Jezisovej matke. (Mariine meno sa nevyskytuje v 22 listoch apostolov, ktore predstavuju vacsinu Noveho zakona.) Ste prekvapeni, ze vela veci, ktore ste poculi alebo ktore Vas ucili o Marii, nie je spomenutych v Biblii? Vo vseobecnosti mozeme povedat, ze kontroverzne nazory na to, co je fakt a co je o Marii vymyslene, nepramenia z toho, co hovori Biblia, ale z toho, co Biblia nehovori. Faktom ostava, ze pre mnohych ludi nepredstavuje Biblia jediny standard autority alebo zdroj informacii o Bohu. Niektori ludia veria, ze sa musime pridrzat len Pisma, zatial co druhi tvrdia, ze musime akceptovat Pismo a este nieco. Samozrejme, ze toto vytvara problemy a je pricinou rozdelenia, pretoze jednota nemoze nikdy existovat, pokial sa nezhodneme na standarde pre rozhodovanie o tom, co je dobre a co je zle.

Prosime, aby ste velmi pozorne studovali veci, o ktorych tu budeme pisat. Precitajte si kazdu cast Pisma, ktoru spominame, v jej kontexte. Chceli by sme Vas upozornit, aby ste nezacali toto studium s presvedcenim, ze to, co ste poculi alebo verite o Marii, je to jedine, co moze byt pravdou. Musime byt ochotni zvazit, ci su nase nazory spravne alebo nie. Tato studia predpoklada, ze sa zhodneme na tom, ze Pismo je jedinym neomylnym zdrojom informacii, ktore dnes mame od Boha. Ak si odmyslime uvahy ludi a nespolahlivu tradiciu, ostavaju nam len spolahlive historicke zaznamy Biblie. Co teda skutocne hovori Pismo o Marii, Jezisovej matke?

Mariine detstvo

Biblia nehovori nic o Mariinom narodeni ani detstve. Preto cokolvek, co by sa o tom tvrdilo, je len spekulaciou. Ked sa po prvykrat v Biblii spomenula Maria, bola dospelou zenou, zasnubenou s Jozefom (Matus 1:18, Lukas 1:26-28).

Je potrebne spomenut, ze Pismo nikde nehovori o tom, ze Maria bola "neposkvrnene pocata" (t.j. v momente, ked bola pocata, dostala zvlastnu milost od Boha, takze sa nemohla narodit s "dedicnym hriechom"). Mozno by to mohla byt pravda, ak by bolo pravdou, ze dedime hriechy a vinu od svojich rodicov. Nie je to tak - nededime. V Ezechielovi 18:20 sa hovori: "Osoba, ktora zhresi, zomrie! Syn neponesie zodpovednost za vinu svojho otca, ani otec neponesie zodpovednost za vinu svojho syna. Spravodlivost spravodliveho nech je na jednom a vina bezbozneho nech je na druhom" (precitajte si celu 18. kapitolu Ezechiela). Jednoduchy fakt, ktory je napisany v Pisme, znie: nededime hriechy - ani Adamove, ani hriechy nasich rodicov. Hriech je skutok, ktory porusuje Bozi zakon (1. list Janov 3:4). Hriech je osobna volba a skutok, nie nieco, co moze byt zdedene. Novy zakon jasne hovori, ze za hriech sme osobne zodpovedni. Nemozeme obvinovat nikoho, len seba (List Jakubov 1:13-16). Osobne budeme sudeni za nase vlastne hriechy (2. list Korintanom 5:10).

Cele ucenie o "neposkvrnenom pocati" nepochadza z Biblie a pri spravnom pochopeni hriechu nie je ani potrebne.

Gabrielova navsteva (Lukas 1:26-28)

"Potom, v siestom mesiaci, poslal Boh anjela Gabriela do galilejskeho mesta Nazareta k panne zasnubenej s muzom, ktory sa menoval Jozef, ktory bol z domu Davidovho; panna sa volala Maria" (Lukas 1:26-27).

Chceli by sme teraz spomenut tri veci v suvislosti s navstevou Gabriela: 1) co povedal anjel, ze sa stane; 2) co povedal anjel o Marii; 3) ako Maria odpovedala.

Co povedal anjel, ze sa stane. Gabriel povedal Marii: "... pocnes, porodis Syna a das Mu meno Jezis" (Lukas 1:31). Potom vysvetlil, ze Jezis sa bude volat "Synom Najvyssieho" a ze bude kralom, ktory bude naveky na Davidovom trone a bude kralovat vo svojom kralovstve, ktoremu nebude konca (Lukas 1:32-33). Je jasne, ze Maria sa stane matkou Mesiasa sveta.

Co povedal anjel o Marii. "Ked anjel vosiel k nej, povedal: Bud pozdravena, milostou obdarena, Pan s Tebou. Blahoslavena medzi zenami!" (Lukas 1:28) Anjel jej povedal: "Neboj sa, Maria, lebo si nasla milost u Boha" (Lukas 1:30).

Musime byt opatrni, aby sme z tychto vyrokov nevyvodzovali viac, ako znamenaju. Neznamenaju, ze Maria je najdokonalejsou osobou, aka sa kedy narodila, Bohom oblubenou osobou, ani to, ze bola postavena do nejakej svatej pozicie." "Milostou obdarena doslovne znamena, ze bola vyznamnym sposobom obdarena pozehnaniami, ktore jej Boh dal. To, co ju urobilo milostou obdarenou bolo, ze si ju Boh vybral, aby sa stala matkou Mesiasa. Keby sme to chceli povedat inymi slovami, Boh jej dal velke pozehnanie, ze ju vybral za Kristovu matku. Preto povedal anjel: "pozehnana si medzi zenami". Maria je jedinou zenou, ktora je matkou Spasitela sveta a z tohto dovodu dostala vacsie pozehnanie nez ostatne zeny. Avsak vsimnite si opat, ze skutocnost, ze bola pozehnana znamena, ze dostala nieco od Boha, a nie to, ze by bola osobne viac svata nez ostatni alebo ze by bola v urcitom osobitnom svatom postaveni.

Pouvazujme o vyhlaseni: "pozehnana si medzi zenami" z inej perspektivy. Preco povedal "medzi zenami", preco nie "medzi muzmi a zenami" alebo "medzi vsetkymi ludmi"? Ak by "pozehnany" znamenalo, ze Boh vybral Mariu, zvlastnym sposobom ju posvatil a postavil do osobitnej, svatej pozicie, potom by mal anjel povedat: "pozehnana si medzi vsetkymi ludmi" (t.j. "si svatejsia" alebo "vo vyssom postaveni nez ostatne ludstvo"). Avsak Gabriel povedal "pozehnana si medzi zenami", pretoze pozehnanie, ktore dostala od Boha, priamo suvisi s tym, ze je zenou. "Ajhla, pocnes, porodis Syna a das mu meno Jezis. Bude velky..." (Lukas 1:31-33). Zo vsetkych zien ziadna ina nebola a ani nebude pozehnana Bohom, aby pocala Spasitela sveta. Je "pozehnanou", pretoze jej Boh dal toto pozehnanie. Presny dovod, preco bola prave Maria vybrata spomedzi vsetkych ostatnych zien na svete, aby sa stala matkou Mesiasa, nam nie je vysvetleny a je uplne neucelne o tom spekulovat!

Aj ked sme uz hovorili o "neposkvrnenom pocati", bolo by dobre tu spomenut, ze v Gabrielovych slovach sa nehovori nic o com, ze Maria je bez hriechu. "Milost" a "pozehnanie", ktore dostava od Boha, sa jasne tykaju skutocnosti, ze bola vybrata Bohom, aby porodila Jezisa. Ochrana pred hriechom ani odpustenie nie su nikde spomenute. V Lukasovi 1:47 Maria nazyva Boha "moj Spasitel". V akom zmysle by bol Boh jej "Spasitelom", ak by Mu nedoverovala, ze ju ochrani od hriechov? Biblia hovori, ze "... vsetci zhresili..." (List Rimanom 3:23). Jedinou vynimkou je Jezis (List Hebrejom 4:14-16; 7:26; 2. list Korintanom 5:21; 1. list Petrov 2:22). Pismo nas nenechava na pochybach o tom, ze Jezis bol bez hriechu. Nebolo by nam povedalo to iste o Marii, keby bola bez hriechu? To neznamena, ze Maria bola zla, ale len to, ze ked bola dobra, tak ako v pripade inych ludi, pramenilo to z poslusnosti k Bohu a hladania odpustenia vtedy, ked zlyhala.

Ako Maria odpovedala. Lukas 1:29 to hovori uz na zaciatku: "Bola zarazena jeho recou, premyslala, aky je to pozdrav." Ked jej Gabriel vysvetlil, ze Maria porodi Jezisa, povedala: "Ako sa to stane? Ved ja muza nepoznam." (Lukas 1:34) Tento vyrok nie je vyjadrenim pochybnosti, ale len otazkou ohladom sposobu, ako bude mat dieta ona, ktora je pannou.

Anjel jej vysvetlil, ze pocne skrze moc Svateho Ducha. Gabriel spomenul tiez Alzbetu, Mariinu pribuznu, ktora vdaka moci Bozej mohla mat dieta vo vysokom veku (aj ked na tomto pocati sa zucastnil muz). Majuc priklad Alzbety na mysli, anjel povedal: "Lebo Bohu nic nebude nemozne." (Lukas 1:37)

"Vtedy povedala Maria: Som sluzobnica Panova, stan sa mi podla Tvojho slova! A anjel odisiel od nej." (Lukas 1:38) Z tychto Mariinych slov mozeme vidiet velku vieru. Urcite ma v mysli mnoho nejasnych veci o tom, co sa jej stane, a ze bude mat mnoho problemov v rodine i v spolocnosti. Avsak Maria sa pokladala za pokornu sluzobnicku Boziu a to ju motivovalo k tomu, ze povedala: "Nech sa mi stane podla Tvojho Slova."

Anjelovo oznamenie Jozefovi (Matus 1:18-25)

Aj ked je toto studium o Marii, urcitu informaciu o nej mame i v Matusovom opise Jozefa a v oznameni, ktore dostal od Boha v Matusovi 1:18-25.

Vers 18 nam hovori, ze Maria bola zasnubena Jozefovi. Medzi Zidmi bol slub medzi dvoma ludmi, ze sa zosobasia, velmi vazny. Aj ked neboli oficialne zosobaseni a nezili spolu, na ukoncenie zasnubenia bol potrebny rozvod. Ked Jozef zistil, ze Maria je tehotna, "bol muzom spravodlivym, nechcel ju vystavit hanbe, ale chcel ju tajne prepustit" (Matus 1:19). Vtedy prisiel k Jozefovi anjel a povedal: "... neboj sa prijat Mariu za zenu..." a vysvetlil mu, preco je Maria tehotna a kto je dietatom.

Je dolezite si vsimnut, ze anjel citoval z Izaiasa 7:14: "Ajhla, panna pocne a porodi Syna a daju Mu meno Emanuel". Tento citat pouzil v pripade Marie a jej dietata (vers 23). Samozrejme, ze Jozef vedel, ze nie je otcom dietata. Bol vsak niektory iny clovek otcom? Toto proroctvo Stareho zakona, ktore bolo napisane priblizne 700 rokov predtym, ako sa Jezis narodil, pomohlo Jozefovi i nam odstranit akukolvek pochybnost, ze Maria bola v case, ked pocala Jezisa, skutocne pannou.

Jozef potom prijal Mariu za svoju manzelku (vers 24). Vsimnite si, ze vers 25 venuje osobitnu pozornost skutocnosti, ze Jozef "s nou neobcoval, kym neporodila Syna." Nemoze byt teda pochyb o tom, ze Jezis NIE JE Jozefovym synom. "Nezisli sa skor", nez boli zosobaseni (vers 18) a nemali ziaden sexualny styk dovtedy, kym sa nenarodil Jezis. Avsak toto vyvolava zaujimavu otazku: "Ostala Maria pannou po Jezisovom narodeni?"

Text, ktory sme prave precitali, hovori len tolko, ze Jozef "... neobcoval s nou (nepoznal ju)" a ze "nezisli sa spolu" a tiez ze "s nou neobcoval, kym neporodila syna". V tomto versi "kym" znamena, ze potom, co porodila syna, mala s Jozefom sexualny vztah.

To vsak neznamena, ze sa Maria stala nejakym sposobom necistou alebo hriesnou. Sexualne vztahy v zakonnom manzelstve su dobre a ciste; nerobia muza ani zenu necistymi alebo hriesnymi (pozrite List Hebrejom 13:4, Matus 19:4-6). Novy zakon uci, ze manzelia a manzelky maju voci sebe manzelske povinnosti (1. list Korintanom 7:1-5).

Novy zakon tiez jasne hovori, ze Jozef a Maria mali dalsie deti. Marek a Lukas zaznamenavaju Jezisov vyrok, ked jeho pribuzni prisli do domu, kde ucil: "... Tvoja matka a Tvoji bratia su vonku a hladaju Ta." (Marek 3:32, Lukas 8:20). Apostol Jan spomina Jezisovych bratov trikrat a hovori, ze urcity cas Mu neverili (Jan 7:1-10). Matus hovori o Jeho bratoch este jasnejsie, ked zaznamenava slova ludi z Nazaretu: "Ci nie je synom toho tesara? Ci sa mu matka nevola Maria a bratia Jakub, Jozef, Simon a Juda? A ci jeho sestry neziju vsetky medzi nami?" (Matus 13:55-56, porovnajte s Marekom 6:3). Neskor su "Jeho bratia" spomenuti medzi veriacimi (Skutky 1:13-14). "Jakub, Panov brat" je tiez spominany Pavlom v liste Galatanom 1:19.

Existuju vsak urcite namietky voci nazoru, ze "Jezis mal bratov", ktore je potrebne zvazit. Niekedy sa tvrdi, ze tito "bratia" su v skutocnosti len Jezisovi pribuzni (snad bratranci). Niektori ludia si myslia, ze slovo "bratia" bolo pouzite preto, lebo v aramejskom i hebrejskom jazyku neexistovalo slovo na pomenovanie "bratrancov". Podla slovnika The Zondervan Pictorial Bible Dictionary je aramejcina "zapadnym semitskym jazykom, ktory je velmi blizky hebrejcine. Vo vseobecnosti sa povazuje za dokazane, ze aramejcina bola hovorovym jazykom v Palestine..." Niektori su vsak presvedceni, ze v case Noveho zakona sa v Galilei hovorilo po hebrejsky. Je pravdepodobne spravne tvrdit, ze nas Pan bezne hovoril po aramejsky a niekedy po grecky a ze cital i hovoril po hebrejsky.

Pretoze sa vo vseobecnosti mysli, ze Matusovo evanjelium bolo napisane pre zidovskych posluchacov, niektori ludia predpokladaju, ze bolo povodne napisane v aramejcine. The Zondervan Pictorial Bible Dictionary opat hovori, ze hoci existuje vela starovekych rukopisov Matusovho evanjelia v grectine, "... neexistuje jediny fragment Matusovho evanjelia v aramejcine. Je pravdepodobnejsie, ze bolo napisane v grectine ako prelozene do grectiny, pretoze grecke evanjelium neposkytuje ziadny dokaz o tom, ze by bolo prelozene." Neexistuje dokaz o tom, ze Matusovo evanjelium by bolo napisane v aramejcine a nie je to ani vo vseobecnosti uznavane odbornikmi na Bibliu vo svete. V casoch Noveho zakona bola grectina svetovym jazykom a urcite by bola znama aj Zidom v Palestine. Matus by urcite vedel po grecky, lebo v minulosti pracoval pre rimsku vladu ako vyberac dani (Lukas 5:27). Niet pochyb o tom, ze v tychto versoch je pouzite grecke slovo "bratia" a nie "bratranci" (pozrite si List Kolosanom 4:10, kde najdete priklad greckeho slova "bratranec".

Musime mat tiez na pamati, ze "Jezisovi bratia" nie su spomenuti len v Matusovom evanjeliu. Marek, Lukas, Jan a Pavol ich tiez spominaju pri niekolkych prilezitostiach. Aky dokaz existuje o tom, ze svoje knihy napisali v aramejcine? Preco by mali byt napisane v aramejcine? Lukas bol napriklad lekar (Lukas 4:14). Urcite bol vzdelany v greckom jazyku. Lukasove pisomnosti (Lukasove evanjelium a Skutky) boli adresovane pohanskym posluchacom (nie Zidom). Preco by bol pisal v aramejcine, v jazyku, ktoremu rozumelo iba velmi malo pohanov?

Poznamka: Zidovske a aramejske vyrazy sa prilezitostne objavuju v Novom zakone. To nie je dokaz, ze bol povodne napisany v hebrejcine alebo v aramejcine. Len to ukazuje, ze tieto jazyky sa v tych casoch pouzivali. Tam, kde su v Novom zakone pouzite zidovske alebo aramejske vyrazy, spisovatel k nim casto pripaja pre citatela ich vyznam. Pozrite si priklady: Matus 1:23, Marek 5:41, 15:22, 15:34, Jan 1:38, 1:41-42, 5:2, 9:7, Skutky 4:36, 9:36, 13:8, 21:40, 22:2 a 26:14. Ak musel spisovatel zaradit preklad hebrejskeho alebo aramejskeho vyrazu, ktory pouzil, potom je jasne, ze nepisal v tychto jazykoch.

Casto sa tiez kladie otazka, preco Jezis, ked zomieral na krizi, zveril starostlivost o svoju matku apostolovi Janovi? Ak by mal Jezis bratov, neboli by oni zodpovedni za starostlivost o nu? Precitajte si Jana 19:26-27. Je dolezite mat na pamati niekolko skutocnosti, ktore treba brat do uvahy. Jezis bol v Jeruzaleme, nie vo svojom rodnom meste. Nielenze sa zda, ze Jan bol v Jeruzaleme doma (a preto sa mohol okamzite postarat o Mariu - pozrite Jan 20:8-10), ale bol tiez pri krizi, ked Jezis umieral, takze Jezis s nim mohol hovorit. Nielenze nebolo spomenute, ze by boli Jezisovi bratia pri Jezisovom krizi, ale oni mozno este stale v Neho neverili (pozrite Jan 7:1-10). Nie je pravdepodobne, ze by Jezis zveril starostlivost o svoju matku bratom, ktori boli daleko od domova, neboli pri krizi, ked o tom hovoril, a ktori v Neho mozno ani neverili! Treba poznamenat, ze ked Jan prijal zodpovednost za starostlivost o Mariu, mal by vediet lepsie, nez ostatni spisovatelia, ci mala dalsie deti. Jan vsak aj sam napisal, ze Jezis mal bratov!

Toto je dobry priklad toho, ako vplyvaju nespravne nazory na vytvaranie a akceptovanie dalsich nespravnych nazorov. Ucenie o "stalom panenstve Marie" je logickym dosledkom nespravnych nazorov na "dedicny hriech." Hovori sa, ze Maria nemohla byt poskvrnena dedicnym hriechom preto, aby sa mohol Jezis narodit bez hriechu. Ak by vsak bola Maria "neposkvrnene pocata", vytvaralo by to zlozity problem ohladom deti, ktore mala s Jozefom. Niektori sa pokusili vyriesit tento problem tym, ze zaujali nebiblicke stanovisko, popierajuc, ze Maria mala viac deti. "Vecne panenstvo Marie" nie je ucenim Biblie. Je to jednoducho pokus zastavat nespravny postoj k "dedicnemu hriechu."

Mariina navsteva u Alzbety (Lukas 1:39-56)

Anjel Gabriel povedal Marii: "... Hla, Alzbeta, tvoja pribuzna, ktoru nazyvali neplodnou, tiez pocala v starobe a je uz v siestom mesiaci. Lebo Bohu nic nebude nemozne" (Lukas 1:36-37). (Mozete si precitat cely pribeh o Alzbete v Lukasovi 1:5-25). Ked anjel odisiel, Maria isla navstivit Alzbetu (Lukas 1:39-40).

Ked Maria vstupila do domu a pozdravila Alzbetu, "nemluvniatko sa pohlo v jej zivote a Duch Svaty naplnil Alzbetu" (vers 41). Anjel uz predtym povedal Alzbete, ze jej dieta, Jan, "Duchom svatym naplneny bude uz od zivota matky" (vers 15). Duch Svaty naplnil Alzbetu, ktora zvolala "pozehnana si medzi zenami a pozehnany je plod zivota tvojho" (vers 42). Je to v podstate ten isty pozdrav, ktorym pozdravil Gabriel Mariu. Maria bola osobou, ktora bola obzvlast pozehnana Bohom, pretoze bola vybrata, aby sa stala matkou Mesiasa. "Plod" jej zivota (Jezis) bol tiez zvlast pozehnany Bohom, pretoze bol tym, ktoreho vybral Boh za Mesiasa.

Alzbeta pokracovala vo svojom pozdrave "Ale ako to, ze matka mojho Pana prisla ku mne? Lebo, hla, len co mi zaznel v usiach hlas tvojho pozdravu, radostne pohlo sa mi v zivote nemluvniatko" (verse 43-44). Pravdepodobne by bolo spravne na tomto mieste zdoraznit, ze slova "matka mojho Pana" nemaju byt chapane ako "matka Boha". Nikde v Pisme nie je Maria nazvana "matka Boha". Niekto si moze mysliet, ze nakolko je Jezis Boh (Boh - pozrite Jan 1:1) a Maria je Jeho matkou, musi byt Maria "Bozou matkou". Avsak Jezis nezacal svoju existenciu, ked bol pocaty v Marii. Existoval uz pred svojim fyzickym narodenim, resp. pocatim (Jan 1:1). Maria nie je "matkou Boha", nakolko Bozstvo je vecne. Maria bola pouzita Bohom, aby poskytla fyzicke telo, v ktorom bude zit Bozstvo (Syn Bozi). Z toho vidime, ze "matka mojho Pana" nie je to iste ako "matka Boha".

Poznamka: Niektori ludia maju tazkosti s pochopenim dvojakej podstaty Krista (toho, ze bol Bohom aj clovekom). Aj ked je tato tema samostatnou studiou, ktoru nemozeme na tomto mieste uplne preskumat, chceli by sme vam pripomenut, ze "Co je nemozne u ludi, mozne je u Boha" (Lukas 18:27). Pre Boha to bolo urcite mozne, aby prisiel v tele, a tak aj urobil (Jan 1:1-14).

Zaverecne slova Alzbety k Marii, ktore su zaznamenane: "Blahoslavena, ktora uverila, ze sa splni, co jej povedal Pan." (Lukas 1:45) Z tohto mozeme jasne vidiet, ze Maria verila. Verila aj napriek tomu, ze mozu nastat mnohe fyzicke a spolocenske dosledky. Je dobrym prikladom toho, co znamena byt sluzobnikom Bozim.

Maria odpovedala Alzbete tak, ze povedala niekolko veci na chvalu Boha (Lukas 1:46-55). Ako sme uz spomenuli, je zaujimave, ze vo versi 47 nazvala Boha "moj Spasitel". Biblia jednoducho neuci, ze Maria bola bez hriechu. Opat chceme zdoraznit, ze to nema byt chapane ako utok na Mariu. Ked hovorime, ze nie je vyssie postavena nez ostatni veriaci, to neznamena, ze ju staviame nizsie.

Narodenie Jezisa (Lukas 2:1-21, Matus 2:1-12)

Pribeh Jezisovho narodenia je pravdepodobne najcastejsie rozpravanym pribehom z celej Biblie. Chceli by sme Vas vsak varovat, ze dobra znalost temy neznamena, ze by sme ju nemali pozorne studovat. Precitajte si uvedene verse. Obsahuju vsetky spolahlive historicke informacie, ktore mame o Jezisovom narodeni. Ked budete citat tieto verse, vsimnite si, ze mnohe z tradicnych nazorov na jeho narodenie sa v texte nenachadzaju. Existuje vela ludskych nazorov, tradicii a dohadov, ktore sa stali akceptovanou sucastou popularneho a tradicneho pribehu. Ludia zasli az tak daleko, ze opisovali veci ako Mariine zazitky pri narodeni dietata. Niektori napriklad hovoria, ze poznaju mena mudrych muzov. Tieto skutocnosti nie su v Biblii vobec spomenute. Mozno to vyznieva neskodne, najma ak sa nezda, ze by to menilo zakladne posolstvo evanjelia. Musime mat vsak na pamati, ze robenie ZMIEN v Bozom Slove poukazuje na nerespektovanie Boha a jeho Slova. Boh zaradil do svojho Slova to, co chce, aby sme vedeli. Musime akceptovat to, co nam dal, pochopit, ze je to uplne dostacujuce a byt s tym spokojni!

Neskorsie udalosti v Mariinom zivote

Chceme vas povzbudit k tomu, aby ste si precitali Jana 2:1-12. Vsimnite si Mariinu pritomnost pri prvom Jezisovom zazraku. Aj ked Jezis este nezacal svoju pracu a dovtedy nevykonal ziadny zazrak, urcite v Neho verila, a tiez v Jeho schopnosti.

Maria je spomenuta v zaujimavom pribehu zaznamenanom v Matusovi 12:46-50, Marekovi 3:31-35 a Lukasovi 8:19-21. Jezis vyucoval v dome, ktory bol natolko plny ludi, ze jeho matka a bratia nemohli vstupit don a hovorit s nim. Ked niekto oznamil Jezisovi: Hla, Tvoja matka a Tvoji bratia stoja vonku a ziadaju si hovorit s Tebou, Jezis povedal: "Kto je moja matka a kto su moji bratia? Ukazal rukou na svojich ucenikov a riekol: Ajhla, moja matka a moji bratia. Lebo kazdy, kto cini volu mojho Otca, ktory je v nebesiach, je mi bratom, aj sestrou aj matkou." (Matus 12:46-50). Aj ked Jezis tymto vyrokom nemieni zapriet alebo odmietnut svoju matku a bratov, jasne hovori, ze nemaju zvlastne postavenie ani osobitnu autoritu. Neboli odlisni od kohokolvek ineho. Ich duchovny vztah s nim bol zalozeny na konani vole Otca na nebesiach. Ked Maria konala Otcovu volu, jej vztah s Bohom a jej postavenie bolo take iste, ako vsetkych ostatnych ludi, ktori posluchali Boha.

Ked prisiel Jezis do Nazareta, svojho chlapcenskeho domova, ludia v Neho neverili. Pretoze poznali Jeho fyzicku rodinu (Jozefa, Mariu, jeho bratov a sestry), odmietli verit, ze by mohol byt zvlastnym Bozim Prorokom alebo Mesiasom (Matus 13:54-56, Marek 6:3). Nieco podobne je opisane i v Janovi 6:42. Je potrebne poznamenat, ze na Jezisovej rodine nebolo nic zvlastne. Napriklad: Maria nevyzerala odlisne od inych ludi (neziarila ani nemala svatoziaru, ako je casto zobrazovana). Ludia z Nazaretu videli Jezisovu obycajnu, fyzicku rodinu a preto bolo pre nich tazke uverit, ze Jezis by mohol pochadzat od Boha.

Koniec Mariinho zivota

Naposledy je Maria spomenuta v Biblii v Janovi 19:25-27 a v Skutkoch 1:14. Jan v 19. kapitole hovori, ze stala pri krizi, ked Jezis zomieral a ze Jezis zveril apostolovi Janovi zodpovednost postarat sa o nu. Maria vedela o Jezisovom bozskom povode. Jej ochota byt v tichosti pri Jeho umierani svedci o pravdivosti tohto tvrdenia. V 1. kapitole Skutkov je Maria spomenuta medzi skupinou ucenikov, ktori boli s apostolmi v Jeruzaleme potom, ako Jezis vstupil na nebesia. Aj tu mozeme vidiet jej vieru a ocenit jej ochotu byt medzi ucenikmi, ktori opustili alebo dokonca zapreli Jezisa, jej syna. Maria nie je uz dalej v Novom zakone spomenuta a nikde sa nehovori, ze by bola ustrednou alebo veducou osobnostou v cirkvi.

Je zaujimave vsimnut si, ze veci, ktore sa dnes ucia o tom, co sa stalo s telom a dusou Marie po jej smrti, nie su ucenim Biblie. V roku 1950 katolicka cirkev vyhlasila ucenie o "Mariinom nanebovzati". Toto ucenie tvrdi, ze po Mariinej smrti sa jej telo nerozlozilo, ale sa premenilo na "oslavene telo" a ze bola vzata, telo i dusa, do neba. Zvazte vsak nasledujuce biblicke fakty:

Ked apostolovia a proroci pisali o historickych udalostiach pred zivotom Krista, pocas neho i po nom, spomenuli zivoty a smrt mnohych ludi. Mariinu smrt nespomina ziaden biblicky autor a to i napriek tomu, ze nadalej bola s nimi v uzkom kontakte (Skutky 1:14). Jan napisal niektore z poslednych knih Noveho zakona s cielom, aby "ste mohli uverit" (Jan 20:31). Ak by bola Maria vzkriesena z mrtvych a vzata do neba, bol by to najvyznamnejsi zazrak po Kristovom vzkrieseni. Preco by Jan, ktoremu Jezis zveril zodpovednost za starostlivost o Mariu, nespomenul jej nanebovzatie, ak by sa bolo udialo? Mnohi ludia dnes veria, ze Mariino nanebovzatie je dolezitou skutocnostou, ktora buduje a posilnuje ich vieru. Preco to vsak nie je zaznamenane v Novom zakone?

Jeden z najzavaznejsich problemov v suvislosti s udajnym vzkriesenim a nanebovzatim Marie je ten, ze neexistuju svedkovia. Bolo to "vyhlasene" ako "zjavene Bohom" mnoho storoci po tom, co sa tak udajne stalo. Ti, ktori to tvrdia, nemaju na to svedkov. Jezis si vybral svojich apostolov, aby boli svedkami jeho vzkriesenia (Skutky 1:8, 1:22, 2:32). Ked od nas dokonca ani Boh neocakava, aby sme verili vo vzkriesenie a nanebovstupenie Jezisa bez svedkov, chcel by Boh, aby sme o Mariinom nanebovzati verili bez svedkov? Kde sa nachadzaju doveryhodni svedkovia a zaznamy o nanebovzati, ktore mozeme preskumat?

Kde je teraz Maria? Precitajte si Jana 6:39, 40, 44 a 54. Maria musi zaiste byt medzi tymi, o ktorych Kristus hovori, ze su ludmi, ktorych mu dal Boh (vers 39). Jezis povedal, ze tychto ludi "vzkriesi opat v posledny den" (vers 40). Toto je Kristovo ucenie o tych, ktori su mrtvi, medzi ktorych musi patrit aj Jeho matka. Pavol napisal, ze vzkriesenie sa uskutocni "pri Jeho prichode" (1. list Korintanom 15:20-23). Bolo nam povedane, ze pri smrti "prach sa navrati do zeme, ako bol prv, ale duch sa vrati k Bohu, ktory ho dal" (Kazatel 12:7). Kde je Maria dnes? Biblicka odpoved znie: Prave tak, ako duse vsetkych ostatnych vernych deti Bozich, aj Mariina dusa je u Boha, jej telo sa vratilo do prachu zeme, kym nepride Kristus "zrazu, v okamziku, len co zaznie hlas poslednej truby. Lebo zaznie truba a mrtvi budu vzkrieseni neporusitelni a my sa premenime." (1. list Korintanom 15:52).

Mozno by sme chceli povedat: "Ano, viem, ze nanebovzatie Marie nie je v Biblii. Myslim si vsak, ze Jezis by chcel, aby bola jeho matka s nim v nebi. Mohol dovolit, aby zostala mrtva, aby sa jej telo rozlozilo, atd.? Myslim si, ze Jezis by jej chcel udelit osobitne postavenie." Po prve, musime mat na pamati, aby sme nezasli dalej, ako je napisane (1. list Korintanom 4:6). Moze sa zdat neskodne uvazovat o tychto veciach, avsak nie je to tak. Oslavovat Boha budeme len vtedy, ak budeme spokojni s tym, co zjavil vo svojom Slove. "Zjavene veci" patria nam a "tajomne veci" Bohu (5. kniha Mojzisova 29:28).

Po druhe, Jezis chce, aby boli s nim v nebi VSETCI jeho ucenici, nielen jeho matka (Jan 14:2-3). Urcite miluje svoju matku a urcite miluje svojich ucenikov. Preto za nich zomrel a prislubil im zivot a domov v nebesiach, ked pride opat. Musime sa pokusit docenit neopisatelnu velkost odmeny, ktoru Jezis prislubil kazdemu, kto bude jeho ucenikom. Odmena je taka velka, ze Maria nepotrebuje vacsiu. V skutocnosti ani nemoze mat vacsiu odmenu, nez dostane kazdy ucenik. Z hladiska ludskych emocii moze nanebovzatie Marie predstavovat pekny, vymysleny pribeh. Avsak ludske emocie nam nehovoria, co bolo alebo skutocne je v mysli Boha a v Jeho plane. Zjavenie je jedinym spolahlivym sposobom, ako mozeme spoznat Bozie umysly (1. list Korintanom 2:6-16)

Rozne otazky a poznamky

"Nato Peter otvoril usta a hovoril: Vpravde, teraz poznavam, ze Boh nie je prijimacom osob, ale ze Mu je prijemny, kto v ktoromkolvek narode sa Ho boji a kona spravodlivo" (Skutky 10:34-35). Boh duchovne nezvyhodnuje NIKOHO. Aj ked je pravda, ze Boh pozehnal Mariu tym, ze jej dal zvlastnu ulohu, jej duchovny stav, vztah s Bohom, odpustenie a buducnost sa zakladaju na tych istych veciach ako u kazdeho. Mnoho z popularnych nazorov a uceni o Marii stavia Boha do situacie, ze duchovne zvyhodnuje Mariu. Tieto nazory a ucenia su nespravne, pretoze tento vers jasne ukazuje Boziu nestrannost voci kazdemu. Vsetci pristupujeme k Bohu za rovnakych podmienok.

Dolezita zmienka o Marii sa nachadza aj v Lukasovi 11:27-28. Zena z davu zakricala na Jezisa: "Blahoslaveny zivot, co Ta nosil a prsia, ktore si pozival!" Tento vyrok hovori, ze Maria je pozehnana za to, ze mala syna Jezisa. Vsimnite si vsak, co jej na to Jezis odpovedal: "Omnoho blahoslavenejsi su ti, co poculi Slovo Bozie a zachovavaju ho." Jezis hovori, ze pozornost nema byt zamerana na Mariu, ale na vsetkych, "ktori pocuvaju Bozie Slovo a zachovavaju ho." Dnes mnohi ludia travia vela casu oslavovanim Marie za to, ze bola Jezisovou fyzickou matkou. Niekedy sa zda, ze je oslavovana ako samotny Kristus. Ludia zdoraznuju nespravnu vec, ked vyzdvihuju Mariu, pretoze bola Jezisovou matkou. Jezisove vyhlasenie znamena, ze duchovne pozehnanie, ktore dostavaju vsetci Jeho ucenici, je vacsie ako to, co dostala Maria tym, ze sa stala jeho matkou. Maria nemala vyznamnejsie postavenie a ani nebola pozehnana viac ako ktorykolvek iny uprimny Jezisov nasledovnik.

Niekto sa moze opytat: "Ak Boh ctil Mariu, nemali by sme ju aj my uctievat?" Je pravda, ze Maria nasla milost v Bozich ociach a ze jej dal velke pozehnanie (Lukas 1:30-31). Porovnajte to, co povedal Boh Marii v Lukasovi 1:30 s tym, co povedal Noachovi v 1. knihe Mojzisovej 6:8. Podobne ako Maria, aj Noach nasiel milost v Bozich ociach. Znamena to, ze by sme mali venovat osobitnu poboznost alebo uctu Noachovi a ostatnym, o ktorych sa v Biblii hovori, ze sa zalubili Bohu alebo boli pozehnani?

Nehovorime, ze sa ma na Mariu zabudat. Pavol napisal, ze ak ludia robia to, co je spravne, mali by sme si ich vsimnut a mat ich ako priklad (List Filipanom 3:17). V rozlicnych chvilach svojho zivota nam dala Maria velky priklad viery, ktory by sme mali nasledovat. Avsak hladiet na nu ako na viac svatu nez boli ostatni ucenici, alebo si mysliet, ze ma osobitne postavenie, by znamenalo ist dalej ako hovori Pismo.

Pismo jasne hovori, aka bola bohosluzba cirkvi v case Noveho zakona. Bohosluzba alebo "nabozne" skutky zamerane na Mariu neboli sucastou bohosluzby cirkvi v case Noveho zakona. Pavol varoval kolosanskych krestanov, aby nevymyslali nove sposoby bohosluzby. Pavol dava priklad podriadenia sa anjelom a tiez priklad ich uctievania. Hovori, ze ludia stratia svoju duchovnu odplatu, ak to budu robit (Kolosanom 2:18). Porovnajte so Zjavenim 19:10 a 22:8-9, kde anjel nedovoluje Janovi klanat sa mu pri nohach, ale hovori: "Bohu sa klanaj!" Ludia su menej ako anjeli (List Zidom 2:6-7). Ak anjel nechcel a nemohol dovolit, aby ho uctievali a klanali sa mu, urcite by to nemohla a ani nechcela ani Maria! "Bohu sa klanaj" nam jasne hovori, kto si zasluzi vsetku nasu uctu.

Dolezite je vediet, ze Biblia nikde nehovori, ze Maria je osobitnym prostrednikom alebo niekym, ku komu alebo prostrednictvom koho sa mozeme modlit. V 1. liste Timotejovi 2:5 sa hovori: "Jeden je totiz Boh, jeden aj prostrednik medzi Bohom a ludmi, clovek Jezis Kristus." Jezis je jedinym prostrednikom medzi Bohom a clovekom, takze je zrejme, ze Maria nie je prostrednikom. Jezis nam povedal, ze ked prichadzame k Bohu s modlitbou, mame prosit v Jeho mene: "... aby vam Otec dal vsetko, o co ho budete prosit v mojom mene..." (Jan 15:16) Kazdy vers v Novom zakone je v sulade s tymito versami. Nikde nam Pismo nedovoluje modlit sa prostrednictvom ineho prostrednika alebo v mene niekoho ineho!

Mozno, ze niektorych ludi utesuje myslienka, ze skutocnost, ze Maria je zena, jej umoznuje chapat a sympatizovat sposobom, ktory nie je mozny u Krista, pretoze je muz. Niektori sa dokonca nazdavaju, ze moze mat viac sucitu a lasky, pretoze je zena. Musime sa vsak jasne pozriet na cely problem. Keby ste mohli vidiet do neba, videli by ste len jedneho prostrednika. Z tohto dovodu vam moze pomoct len jedna osoba - Jezis Kristus. Ak sa niekto uprimne citi blizky Marii a doveruje jej, nic to nezmeni na skutocnosti, ze Maria nema moc, aby niekomu pomohla. Len Kristus nam moze pomoct v rieseni nasich problemov a v nasom vztahu s Otcom (Skutky 4:12). Je dolezite vidiet Krista ako milujuceho a sucitiaceho Spasitela, ktory s nami sympatizuje a chape zivot a jeho problemy. Skutocnost, ze Jezis za nas zomrel, dokazuje navzdy, ze nas miluje. Precitajte si List Hebrejom 4:14-16 a vsimnite si, ze Jezis skutocne dokaze chapat nase slabosti, pretoze "bol podobne pokusany vo vsetkom, ale bez hriechu." "Lebo tym, ze sam trpel, ked bol pokusany, moze pomahat pokusanym" (List Hebrejom 2:18). Nemame nikoho ineho a ani nikoho ineho nepotrebujeme!

Bolo by dobre na tomto mieste podotknut, ze niektore nespravne nazory o Marii pochadzaju z nespravneho pochopenia toho, kto su "svati". Pre niektorych ludi su svatymi ludmi ti, o ktorych cirkev po ich smrti pomocou osobitnych cirkevnych testov rozhodla, ze maju zvlastne postavenie v pritomnosti Boha. Problem je v tom, ze Biblia pouziva slovo "svati" na opisanie beznych, vernych krestanov, ci uz zijucich alebo nezijucich (priklady zivych svatych najdete v tychto versoch: List Efezanom 1:1, List Filipanom 1:1). Svati znamenaju nieco osobitne len v porovnani (kontraste) so svetom, nie vsak v kontraste s ostatnymi krestanmi. Maria je svata, avsak len tym istym sposobom, ako su v Kristovi posvateni vsetci ostatni krestania (1. list Korintanom 1:2).

Kazdy, kto by chcel vyzdvihnut Mariu nad ostatnych sluzobnikov Bozich musi tiez vysvetlit, preco Jezis povedal: "Veru hovorim vam: Medzi narodenymi zo zien nepovstal vacsi nad Jana Krstitela..." (Matus 11:11) Preco to povedal Jezis o Janovi a nie o Marii? Ked je Maria najdolezitejsou zenou v Biblii, preco su verne zeny nazvane dcerami Sary, a nie dcerami Marie (1. list Petrov 3:6)?

V tejto studii sme chceli znovu a znovu zopakovat, ze mnohe veci, ktore ludia bezne prijimaju o Marii ako pravdive, sa nenachadzaju v Biblii. Toto zistenie by malo ovplyvnit to, v co verite, ze je pravdive o Marii a skutocnost, ci verite, ze Biblia zaznamenava Boziu volu, podla ktorej sa ma dnesny clovek riadit. Avsak existuje i dalsi udajny zdroj informacii, ktory by sme mali aspon strucne spomenut. Su to zjavenia sa Marie, o ktorych niektori ludia vyhlasuju, ze ich videli. Co s informaciami, o ktorych ludia tvrdia, ze ich dostali priamo od Marie?

Nie sme opravneni rozhodnut, co tito ludia videli, respektive nevideli. Nie je podstatny nas nazor alebo uvaha o tom, co to bolo alebo mohlo byt. Mozeme vsak povedat, ze dalsie zjavenia od Marie (alebo od kohokolvek ineho) nie su potrebne, nakolko Pismo nam poskytuje uplne vedenie (2. list Timotejovi). Precitajte si pozorne List Galatanom 1:8-9: "Ale keby sme aj my, alebo keby nam anjel z neba zvestoval ine evanjelium miesto toho, ktore sme vam my zvestovali - nech je prekliaty!" Nasa pozornost sa nemusi zameriavat na to, ci sa jednalo o skutocne zjavenie, ale na to, ci je to posolstvo v zhode s Bozim Slovom. Zjavenie (alebo potvrdenie o nom) nedokazuje, ze je pravdive. Dokazom je skutocnost, ci je v zhode s Bozim Slovom. Ak anjel, Maria alebo ktokolvek hovori nieco, co je odlisne od Bozieho Slova, musime to odmietnut!

Existuje este dalsie zaujimave prirovnanie, ktore mozeme pouzit v suvislosti s udajnymi zjaveniami sa Marie. V Matusovi, v 7. kapitole, sa hovori, ze Jezis vzal Petra, Jakuba a Jana na vrch, kde videli Jeho slavu. Ked sa im zjavili Mojzis a Elias, Peter navrhol, aby postavili tri stany - jeden pre Mojzisa, jeden pre Eliasa a jeden pre Jezisa. Odpovedou na tuto myslienku bol hlas z neba, ktory hovoril: "Toto je moj milovany Syn, v ktorom mam zalubenie. Pocuvajte Ho!" (Matus 17:5) Boh nam hovori, aby sme pocuvali a ctili jeho Syna a nikoho ineho. Stany komukolvek inemu, ci sa zjavili alebo nie, ci su duchovnymi hrdinami alebo nie, su neprijatelne!

Zaver

Cielom tejto studie bolo pokusit sa podat presnejsi historicky obraz Marie. Zial, aby sme tak mohli urobit, museli sme tiez poukazat na niektore caste, nespravne alebo neopodstatnene nazory s nou suvisiace. Bozie Slovo nam hovori: "Vsetko skumajte, dobreho sa drzte!" (1. list Tesalonicanom 5:21) Prosime vas, aby ste tuto studiu nepovazovali za pokus znevazovat Mariu, ale videli v nej snahu najst a akceptovat pravdu. Ak si vazime zivot Marie a jej vieru, najlepsie to prejavime tak, ze budeme verit Jezisovi, posluchat ho a cely zivot ho budeme ctit a sluzit mu.

Autor: David Diestelkamp

*
*